Haouanet,camere subterane in Tunisia

Standard

Foarte raspandite in Africa de Nord, « haouanet », formeaza o categorie de monumente funerare libico-numide.Ceea ce este de amintit este ca grote artificiale,cavou, « domus » sau « casa » poarta in Tunisia diferite denumiri : « hanout », « ghorfa » sau « biban ».

Termenul de « hanout »,la plural « haouanet » inseamna in araba « mic magazin » sau taverna.Cuvantul « ghorfa » sau camera se refera la pozitia la inaltimea structurii in timp ce  « biban » inseamna usi sau cai de acces,reperabile din departe.

Aceste camere funerare sunt vizibile in sit-urile din apropierea marii,in regiunea Cap Bon,in insulele si arhipelagurile din apropierea litoralului:La Galite,Djerba,Kuriat.Dar le gasim si in regiunile relative indepartate de mare,in nord vest si nord-est,respectiv in muntii din zona Teboursouk,Toukabeur,Zaghouan cat si in regiunea Mateur si Sejnane.Importanta concentrare a « haouanet » in apropierea litoralului,indica apartenenta la un « fenomen » mediteranean cata vreme aceste structuri sunt cunoscute in Sicilia,Sardinia si Minorca. « Introducerea » lor in Africa de Nord urca in epoca bronzului.Haouanet sunt camere sapate in stanca pe flancul colinelor sau pe malurile cursurilor de apa.

Formate dintr-o deschidere de acces si din camere funerara propriu zisa,pot comporta diverse amenajari:banci,nisa.Dimensiunea lor este variata dar in ansamblu,mici,de 4-8 mp,facute pentru a primi 2-3 schelete maxim,cateodata unul singur.Datarea acestor sepulturi ramane dificila in ceea ce priveste data la care au fost sapate si chiar durata folosirii lor,din cauza agresiunii pe care au suportat-o de-a lungul timpului,facilitata de faptul de a fi vizibile si usor accesibile.

Interesul acestor spatii funerare rezida si in decorul pe care il adapostesc.Studiul decorului pictural si arhitectonic al acestor haouanet au aratat utilizarea elementelor apartinand unui repertoriu local foarte vechi si in acelasi timp imprumuturi de la alte civilizatii.Motivele geometrice simple,dintre care multe sunt curent folosite in ceramica modelata local,cat si reprezentari de animale si scene din viata cotidiana ca munca sau vanatoarea ,figureaza in picturile si gravurile rupestre,anterioare sosirii fenicienilor.

Semnul lui Tanit

De origine semitica,sunt in schimb,motivele ca semnul lui Tanit,mauzoleul si cocosul,imagine a sufeltului defunctului,evident inspirate din eshatologia fenico-punica.Eclectismul apare si in decorul arhitectonic,facut din coloane si capiteluri dorice,ionice sau egiptene cat si alte detalii de ornament care arata imprumutul elementelor egiptene si mai ales elenistice.

Share

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s